Palenie: jak skutecznie zerwać z nałogiem

Każdy palacz w pewnym momencie dojrzewa do decyzji o zerwaniu z nałogiem. Niektórzy robią to z dnia na dzień, inni ograniczają ilość wypalanych papierosów. Większość, niestety, polega. Zerwanie z nałogiem to duże wyzwanie. Dowiedz się, jak zrobić to skutecznie.

Po pierwsze, przygotuj się do rzucenia palenia. Osoby, które podejmują tą decyzję „z biegu” zazwyczaj wracają do palenia po kilku dniach lub tygodniach. Oswój się z myślą o rzuceniu i powoli ograniczaj palenie, a paląc, staraj obrzydzić sobie ten nałóg i powtarzaj sobie, dlaczego zdecydowałeś się na rzucenie. Najlepiej, jeśli odstawisz papierosy w momencie, kiedy w twoim życiu nie będzie dużo stresu i kiedy będziesz mieć czas dla siebie. Kup tabletki na rzucanie palenia, np. tabletki do ssania Nicorette albo Tabex.

Poszukaj wsparcia u innych osób. Jeśli masz znajomych, którym udało się zerwać z nałogiem, umów się z nimi na herbatę i opowiedz o tym, co przeżywasz. Dobrym pomysłem jest też zapisanie się do grupy wsparcia lub telefon na specjalną infolinię. Jeśli w twoim otoczeniu są ludzie, którzy negatywnie podchodzą do twojej decyzji i nie wierzą w ciebie, postaraj się ograniczyć kontakty z nimi.

Bądź gotowy na kryzysy. Niestety, nie da się uniknąć. Przyjdą momenty, kiedy będziesz rozdrażniony i zaczniesz kwestionować swoją decyzję. Zastanów się, jak poczułbyś się, jeśli w takim momencie rzeczywiście zapaliłbyś papierosa. Czy odczułbyś ulgę, czy wręcz przeciwnie? Nagradzaj się za każdym razem, kiedy uda ci się przetrwać taki moment: pójdź na dobry obiad, kup sobie pyszny koktajl lub ciuch.

Zacznij uprawiać sport. Znacznie poprawi to twoje samopoczucie i pomoże w walce ze stresem spowodowanym przez odstawienie papierosów. Już kilkanaście minut ćwiczeń wystarczy, żebyś poczuł się lepiej.

Zanim zaczniesz rzucać zastanów się, których sytuacji i rytuałów nie wyobrażasz sobie bez papierosa i staraj się ich unikać. Jeśli nie jest to możliwe, znajdź coś, co zastąpi ci nawyk palenia – może to być przekąska lub coś, co zajmie twoje ręce.

Pamiętaj, co skłoniło cię do podjęcia decyzji o rzuceniu. Możesz spisać sobie wszystkie argumenty i nosić je przy sobie (możesz np. spisać je w postaci notatki na smartfonie). Napisz do siebie list motywacyjny, który pomoże ci w trudnych chwilach.

A jeśli mimo to zdarzyło ci się zapalić – nie biczuj się. Mało komu udaje rzucić się za pierwszym, a nawet drugim razem. Zazwyczaj zerwanie z nałogiem udaję się dopiero po około pięciu czy sześciu próbach. Nie mów sobie, że nie potrafisz zerwać z nałogiem, tylko spróbuj jeszcze raz. Zastanów się, co skłoniło cię do sięgnięcia po papierosa i postaraj się to poprawić. Pamiętaj o tabletkach na rzucanie palenia (np. Tabex lub tabletki do ssania Nicorette) oraz innych preparatach, takich jak gumy czy plastry i zacznij od nowa, kiedy poczujesz, że jesteś gotowy.

Advertisements

A może rzucić palenie?

Każdy palacz dochodzi do momentu, w którym myśli o rzuceniu palenia i prawie każdy prędzej czy później podejmuję taką próbę. Niestety, zazwyczaj próby te nie udają się, a rzucać musimy kilka, a nawet kilkanaście razy. Rzucanie palenia to długotrwały i ciężki proces, ale warto spróbować, ponieważ myśl o rzuceniu i tak będzie do nas wracać.

Wszyscy wiemy, że palenie jest dla nas szkodliwe – widzimy obrazki na paczkach papierosów oraz słyszymy zalecenia lekarzy i znajomych. Palenie powoduje wiele chorób, takich jak nowotwory, choroby układu oddechowego i układu krążenia, zwiększa podatność na przeziębienia i alergie. Sami odczuwamy jego negatywne skutki – kaszel, bóle głowy, krótki oddech czy zawroty głowy. Właśnie dlatego w kwestii palenia istnieje w nas konfilkt wewnętrzny. Palenie nie tylko oddziałowuje na nasz ośrodek przyjemności w mózgu, ale staje się naszym atrybutem – wydaje nam się, że pomaga nam w sytuacjach społecznych, łagodzi stres i pozwala celebrować niektóre momenty. Jednak wynika to jedynie z działania mechanizmu uzależnienia; właśnie dlatego osoby niepalące nie mają problemów z cieszenia się poranną kawą bez papierosa, ani nie potrzebują go, by nawiązać nowe znajomości w pracy.

Jeśli zdecydowałeś się rzucić palenie, musisz wiedzieć, co cię czeka. Po pierwsze, dużą pomocą mogą okazać się leki na rzucanie palenia, takie jak tabletki Desmoxan, gumy na rzucanie palenia czy plastry na rzucanie palenia. Te preparaty dostarczą niską dawkę nikotyny do organizmu oraz przyniosą dużą ulgę, szczególnie w pierwszych dniach rzucania. Gumy na rzucanie palenia mogą okazać się szczególnie w momentach, kiedy ochota na papierosa jest silna. Żucie gumy nie tylko dostarczy nam dawkę nikotyny, ale zastąpi nawyk palenia.

Zanim zaczniesz rzucać, zastanów się też, w jakich sytuacjach najbardziej brakowałoby ci papierosa. Jeśli jest to możliwe, postaraj się na pewien czas zrezygnować z tych nawyków (takich jak wyjście do pubu czy poranna kawa), albo pomyśl, co mogłoby zastąpić ci papierosa. Dobrym pomysłem są  przekąski – jednak pamiętaj, by wybierać te niskokaloryczne, takie jak owoce, inaczej możesz przybrać na wadze. Dobrym sposobem na rozładowanie napięcia jest też sport.

W rzucaniu palenia poproś o pomoc najbliższych. Jeśli twój partner czy najlepszy przyjaciel też pali, zaproponuj mu wspólne rzucanie: na pewno będzie ci łatwiej. A jeśli w twoim otoczeniu są ludzie, którzy nie potrafią zaakceptować twojej decyzji o rzuceniu palenia (jak to mówią, nieszczęścia lubią chodzić parami), ogranicz kontakty z nimi.

Dobrze też, jeśli rzucisz palenie w momencie, w którym możesz pozwolić sobie na odrobinę spokoju. Stresujące sytuacje z pewnością nie są sprzymierzeńcem w walce z nałogiem. Znajdź coś, co pozwoli ci się zrelaksować i stwórz sobie nowe rytuały.

Jak skutecznie rzucić palenie?

Mija kolejny rok, a twoje noworoczne postanowienie – rzucanie palenia – wciąż się się udaje? Nie zrażaj się. Oczywiście, rzucenie palenia bywa naprawdę ciężkie, jednak jest możliwe. Dowiedz się, jak możesz skutecznie walczyć z uzależnieniem – nie musisz nawet czekać do pierwszego stycznia!

Po pierwsze, dokładnie pamiętaj o wszystkich argumentach, które skłoniły cię do rzucania, i często je sobie powtarzaj. Przypominaj sobie momenty, kiedy z powodu papierosów martwiłeś się o swoje zdrowie, wygląd czy finanse. W rzuceniu palenia najważniejszym czynnikiem będzie twoja silna wola i motywacja.

Po drugie, wymyśl, czym możesz zastąpić palenie. Chęć na papierosa będzie najsilniejsza w sytuacjach, kiedy zazwyczaj go paliłeś. Poranna kawa, przerwa w pracy czy spacer – zależy to od twoich rytuałów, które są ważnym elementem uzależnienia. Jeśli chcesz uniknąć podjadania czy obgryzania paznokci, możesz po prostu sięgnąć po jeden z preparatów na rzucanie palenia. Są one dostępne w różnych formach. Możesz na przykład wybrać plastry Nicorette, które uwalniają bezpieczną ilość nikotyny, przez co zmniejszy się twoja ochota na papierosa. Jeśli nie chcesz używać plastrów, wybierz Nicorette Spray, czyli aerozol do ust. Załagodzi on głód nikotynowy jak i inne objawy związane z odstawieniem papierosów. Kolejnym produktem, który może pomóc ci w walce z nałogiem, jest guma do żucia Nicorette. Nie tylko załagodzi głod nikotynowy. Żucie gumy Nicorette może również zastąpić samą czynnośc palenia.

Warto też, używając preparatów na rzucanie palenia, nie stosować ich cały czas. Jeśli użyjesz któregoś z preparatów dopiero wtedy, kiedy naprawdę MUSISZ zapalić, odczujesz większą ulgę niż jeśli będziesz je brał co godzinę.

Jeśli nigdy nie wyobrażałeś sobie drinka lub piwa bez papierosa, pomyśl o tymczasowej rezygnacji z alkoholu. Trzymanie się swoich postanowień bywa wyjątkowo kłopotliwe, kiedy się wstawimy. Poproś też bliskich znajomych, którzy palą, żeby przez pewnien czas nie robili tego przy tobie. Uzależnienie od papierosów ma czasem podłoże społeczne, a widok palących ludzi, kiedy próbujesz rzucić, bywa naprawdę frustrujący.

Przygotuj się, że rzucanie palenia przysporzy ci sporo stresu. Wbrew temu, co myśli część palaczy, palenie wcale nie łagodzi stresu, ale jest jego powodem. Właśnie dlatego zaczynasz odczuwać jego objawy, kiedy nagle okazuje się, że nie masz zapalniczki lub nie możesz zrobić przerwy w pracy. Znajdź jakiś sposób, żeby walczyć ze stresem. Dobrym pomysłem będzie sport czy medytacja. Ważnym jest też, żeby nie szukać dla siebie wymówek: pamiętaj, to nie przez niemiłą sytuację zapaliłeś papierosa! Staraj się zrozumieć swoje negatywne emocje i zastanowić się, czy uzależnienie nie jest przyczyną niektórych z nich.

Nie negocjuj z samym sobą! Wyłącz wewnętrzne dialogi, w których przekonujesz sam siebie, że właściwie jeden papieros nic nie zmieni – to nie prawda. Zamiast tego, uzbrój się w cierpliwość i wyposaż w preparaty na rzucanie palenia. Jeśli masz ochotę na papierosa, przypomnij sobie, dlatczego zaczynałeś rzucać. W ciężkich momentach skorzystaj z gumy do żucia Nicorette, plastrów Nicorette lub areozolu Nicorette spray i nie poddawaj się!